اماكن، شهرها و كوهها در قرآن

آرشيو موضوعات

بايگاني

امار و اطلاعات

 
No Image
اماكن، شهرها و كوهها در قرآن پيوند ثابت

اماكن، شهرها و كوهها در قرآن  
1. بكه (نام دیگر مكه) : «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَكَّهَ مُبارَكاً » (ال عمران / 96) نخستین خانه‌ای كه برای مردم (و نیایش خداوند) قرارداده شد،همان است كه در سرزمین مكه است،كه پربركت است.
2. حنین: « وَ یَوْمَ حُنَیْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ » (توبه / 25) و در روز حنین (نیز یاری نمود) در آن هنگام كه فزونی جمعیتتان شما را مغرور ساخت.
3. ایكه: « كَذَّبَ أَصْحابُ الْأَیْكَهِ الْمُرْسَلِینَ » (شعراء / 176) اصحاب ایكه (شهری نزدیك مدین) رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ را تكذیب كردند)
4. جودی: « وَ اسْتَوَتْ عَلَی الْجُودِیِّ » (هود / 44) و (كشتی) بر (دامنه كوه) جودی، پهلو گرفت.
5. احقاف: « وَ اذْكُرْ أَخا عادٍ إِذْ أَنْذَرَ قَوْمَهُ بِالْأَحْقافِ » (احقاف / 21) (سرگذشت هود) برادر قوم عاد را یاد كن، آن زمان كه قومش را در سرزمین «احقاف» بیم داد.
6. كهف: « إِذْ أَوَی الْفِتْیَهُ إِلَی الْكَهْفِ » (كهف / 10) زمانی را به خاطر بیاور كه آن جوانان به غار پناه بردند.
7. یثرب: « یا أَهْلَ یَثْرِبَ لا مُقامَ لَكُمْ » (احزاب / 13) ای اهل یثرب (ای مردم مدینه) اینجا جای توقف شما نیست.
8. مصر: « وَ قالَ ادْخُلُوا مِصْرَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنِینَ» (یوسف / 99) و (یوسف) گفت: همگی داخل مصر شوید، كه انشاء الله در امن و امان خواهیدبود.
9. بابل: « وَ ما أُنْزِلَ عَلَی الْمَلَكَیْنِ بِبابِلَ هارُوتَ وَ مارُوتَ » (بقره / 102) و (نیزیهود) از آنچه بر دو فرشته بابل«هاروت» و «ماروت» نازل شد پیروی كردند.
10. حجر: « وَ لَقَدْ كَذَّبَ أَصْحابُ الْحِجْرِ الْمُرْسَلِینَ» (حجر / 80) و اصحاب حجر (سرزمین قوم ثمود) پیامبران را تكذیب كرد.
11. طور سیناء: « وَ شَجَرَهً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَیْناءَ » (مؤمنون / 20) و درختی را كه از طور سینا می‌روید.
12. مدین: « وَ إِلی مَدْیَنَ أَخاهُمْ شُعَیْباً » (اعراف / 85) و به سوی زمین،برادرشان شعیب را (فرستادیم) .
13. وادی ایمن: « فَلَمَّا أَتاها نُودِیَ مِنْ شطِئِ الْوادِ الْأَیْمَنِ فِی الْبُقْعَهِ الْمُبارَكَهِ » (قصص / 30) پس چون به آن (ارتش رسید) از جانب راست وادی،در آن جایگاه مبارك ندا آمد.
14. مكه: « وَ هُوَ الَّذِی كَفَّ أَیْدِیَهُمْ عَنْكُمْ وَ أَیْدِیَكُمْ عَنْهُمْ بِبَطْنِ مَكَّهَ » (فتح / 24) و او كسی است كه دست آنها را از شما و دست شما را از آنان در دل مكه كوتاه كرد.
15. مسجد: « یا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ » (اعراف / 31) ای فرزندان آدم زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد،با خود بردارید.
16. مسجدالحرام: « فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ » (بقره / 144) پس روی خود را به سوی مسجدالحرام كن.
17. مسجدالاقصی: « سُبْحانَ الَّذِی أَسْری بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی » (اسراء / 1) پاك ومنزه است خدایی كه بنده‌اش را در یك شب از مسجدالحرام به مسجدالاقصی سیر داد.
18. مدینه: « یَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنا إِلَی الْمَدِینَهِ... » (منافقون / 8) آنها می‌گویند:اگر به مدینه باز گردیم... .
19. كعبه: « جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَهَ الْبَیْتَ الْحَرامَ قِیاماً لِلنَّاسِ » (مائده / 97) خداوند،كعبه (بیت الحرام) را وسیله‌ای برای استواری و سامان بخشیدن به كار مردم قرار داده.
20. صفا و مروه: « إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَهَ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ » (بقره / 158) صفاو مروه از شعائر (ونشانه‌های) خداست.
21. سلسبیل: « عَیْناً فِیها تُسَمَّی سَلْسَبِیلاً » (انسان / 18) از چشمه‌ای در بهشت كه نامش سلسبیل است.
22. روم: « غُلِبَتِ الرُّومُ » (روم / 2) رومیان مغلوب شدند.
23. بهشت: « الْجَنَّهِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ » (فرقان / 15) بهشت جاویدانی كه به پرهیزگاران وعده داده شده.
24. جهنم: « وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِیرُ» (ال عمران / 162) و جایگاه او جهنم،و پایان كار او بسیار بد است.
25. مسجد ضرار: « وَ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ كُفْراً ...» (توبه / 107) (گروهی دیگر از آنها) كسانی هستند كه مسجدی ساختند برای زیان (به مسلمانان) ، و (تقویت) كفر،...
26. طوی: « إِذْ ناداهُ رَبُّهُ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوی » (نازعات / 16) در آن هنگام كه پروردگارش او را سرزمین مقدس«طوی» ندا داد.

..


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها: <-TagName->

نوشته: ناصر طاهري در: سه شنبه 27 دی 1390برچسب:اماكن, شهرها و كوهها در قرآن ,

|

 
آرشيو مطالب پيشين:
فلسفه نماز چیست؟
چراشیعیان دست باز نماز میخوانند
چرا اهل سنت دست بسته نماز مي خوانند؟
شیعه شدن ایرانیان یا چگونه مذهب شیعه به ایران راه یافت
علت سجده بر مهر چیست؟
سالروز صنایع دفاعی ایران مبارک
ادرس جلسات تا اول رمضان 1391
انا لله و انا اليه راجعون
جلسه دوشنبه 29 اسفندماه 1390
تلاوتهاي استاد سعید مسلم
تلاوتهای استاد محمد عمران
تلاوتهاي استاد محمد الیثی
تلاوت هاي استاد طه الفشني
تلاوت استاد غلوش
تلاوت استاد شحات انور
أبو العينين شعيشع
اصول قرائت حمزه
اصول قرائت ابن عامر
اصول قرائت ابن كثير
اصول قرائت ابو عمرو البصرى
اصول قرائت خلف العاشر
اصول قرائت عاصم
اصول قرائت کسائى
اصول قرائت نافع
جلسه دوشنبه 22 اسفندماه 1390
دانلود 200 كتاب مذهبي
برخی از تلاوت های مرحوم استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد
دانلود کلیه تلاوت های مجلسی استاد محمد صدیق منشاوی با لینک مستقیم
برخی از تلاوت های مرحوم استاد مصطفي اسماعيل
دانلود تلاوت تصویری از استاد مصطفی اسماعیل
جلسه دوشنبه 15 اسفند 1390
جلسه دوشنبه 8 اسفند 1390
عواقب دروغگويي از ديدگاه قران
اوصاف بهشت وبهشتيان از منظر قران وروايات
اسامي قاريان بين المللي تمامي 26 دوره مسابقات گذشته
اشنايي با تعدادي از قاريان بين المللي( مشهد مقدس)
گالری عکس قاریان مصری
تصاویری از قاریان مصری در محضر رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای
معماهاي مساجد
معماهاي موسيقي قران
آرشيو كامل
 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

درباره ما


    جلسه قرائت قرآن منتظرين حضرت ولي عصر(عج) با مديريت مهندس بابايي و با حضور استاد احمدآبادي و قاريان خوب آمادگي خود را جهت بسط و گسترش فرهنگ قرآني و آموزش تخصصي صوت و لحن اعلام ميدارد. منتظر حضور سبزتان هستيم.

لينك هاي روزانه

< Html />

    ورود اعضا:

    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

    خبرنامه وب سایت:





    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز : 179
    بازدید دیروز : 283
    بازدید هفته : 482
    بازدید ماه : 462
    بازدید کل : 359090
    تعداد مطالب : 96
    تعداد نظرات : 8
    تعداد آنلاین : 1

    تماس با ما


    آمار سایت


    مشاهده و دریافت کد

    استخاره آنلاین با قرآن کریم
    

توضيحات

No Image No Image